Juliana Fassotte

100% lachebek, 200% studente communicatie

De kracht van beeld: 3 redenen waarom je sterke visuele content moet gebruiken

Ken je het nog? De uitspraak: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”. Hetzelfde als onze “actions speak louder than words”-instagramquote die we als 15-jarige gebruikte als caption. Maar, hoe hard we ook van die zinnen de kriebels krijgen: ze spreken de waarheid.  “Want”, vertelt Kristof Windels van het PR-bureau Wavemakers, “een goede campagne staat of gaat door een sterk beeld”.

. . .

1.    *geeuw, geeuw*

Als studenten communicatie en communicatiespecialisten in spé weten jullie maar al te goed dat wij, mensen, “luie denkers” zijn. Israëlische psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Khaneman verdeelt onze hersenen, en voornamelijk ons denken, in twee. Aan de ene kant onze Automatische Piloot. En aan de andere kant ons Rationeel Denken. Automatische Piloot krijgt een leuke bijnaam “systeem 1” en Rationeel denken krijgt het koosnaampje “systeem 2”.

We hebben allemaal wel die ene vriend(in) die zegt: “ ja maar, ik denk echt super rationeel” (en als jij die vriend(in) niet hebt, ben jij die persoon, sorry).  Maar, ERROR 404: wij, als mensen, denken slechts in 5% van situaties rationeel na. 95% (!!!) van onze beslissingen wordt gedaan door onze automatische piloot A.K.A systeem 1.

Tired Britney Spears GIF via https://giphy.com/gifs/yawn-britney-spears-pb8wayp1KafJK

DUS: “beeld” krijgt +1.

2.    De 5-seconden-regel…

…en deze keer gaat het niet over je gehaktbal die op de grond valt. Nee, nee. Dit gaat over het verwerken van beeld versus tekst. Onze hersenen verwerken beeld 60 000 keer sneller dan tekst (brandnewjourney.nl).  

chef eat GIF by LEGO via https://giphy.com/gifs/lego-food-chef-5-second-rule-321BFN58Ai0pp9nFcc

Het spreekt voor zich dat beeld ook híer een extra score krijgt.

3.    Even in de juiste richting duwen

Met een vlieg in de urinoir… of om een tour te lopen rond roltrappen (ik word al moe als ik er aan denk). Ja hoor, beelden worden ingezet om je gedrag én gedacht te beïnvloeden.

“Huuu, ik ben echt kei rationeel! Ik word echt niet zo snel beïnvloed door beeld hoor…”, zei ze/hij/x terwijl ze/hij/x de pijlen op de grond volgde. It’s called NUDGING babe, look it up. Want hoe rationeel we denken te zijn: onze hersenen zijn lui, dus we zullen sneller gedrag vertonen wanneer het op een bepaalde manier wordt gestimuleerd.

nudging om beweging te stimuleren

En ook hier krijgt beeld krijgt +1.

3/3

Beeld scoort dus een vette 3/3. Dit betekent dus dat sterke visuele content immens belangrijk is voor een gaslaagde campagne. Nog niet overtuigd over de kracht van beeld? Lees dan zeker deze blogpost van Brandnewjourney.nl!

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven