Juliana Fassotte

100% lachebek, 200% studente communicatie

Cut the crap: 3 DON’TS bij een journalist

In tijden van 5G,  sneltreinen en Takeaway maaltijden is het géén verrassing dat de mensheid gewend raakte aan snel leven. En voor wie dit echt geld? De journalisten van vandaag. Waarom? Omdat zij op de frontlinie staan om het volk razendsnel te updaten over de laatste nieuwtjes én ze moeten in heel dat proces nog eens zorgen voor kwalitatief nieuws.  

Zo toonde Liesbeth Pyck, Brand Reputation Manager bij TBWA dat journalisten op een “gewone” dag ongeveer 200 (!!!) mails binnen krijgen met “nieuws”.

Ik bedoel – WTH?! 200 !!! Mails.

stress i need a drink GIF
Stress I Need A Drink GIF by Tumblr.com via GIPHY

Het is dus logisch dat bij journalisten steeds hun “NO-BullSh**”-filter aanstaat, want niet alles is nieuws én niet alles is nieuwswaardig.

Een goede band opbouwen met een journalist? Deze 3 zaken doe je best NIET!   

1. Irrelevante verhalen opsturen

Ken je het? Wanneer je als kind een suuuper lelijke tekening maakte en die dan in iedereens gezicht duwde omdat je dacht dat het super mooi was?

Ja, doe dat maar niet wanneer je een band wil opbouwen met een journalist. Waarom? Omdat een journalist op zoek is naar een verhaal met échte nieuwswaarde. Zij willen jouw verhaal over een kalfje dat een bij op haar neus had niet zien of horen.

Zorg ervoor dat je verhaal nieuwswaardig én relevant is.

season 3 to kill a chupacabraj GIF by Workaholics
Season 3 To Kill A Chupacabraj GIF by Workaholics via GIPHY

2. Op het drukste moment van de dag sturen/bellen

Voor sommigen stopt de werkdag om 16u. Maar voor journalisten? Zij hebben het aller drukste op dat uur van de dag. Stuur of bel hen dus NIET op de meest drukke momenten van de dag.

Het ideale uur om een journalist te bereiken? Dan bel je best rond 11 uur.

James Corden Time GIF by The Late Late Show with James Corden
James Corden Time GIF by The Late Late Show with James Corden via GIPHY

3. Elk verhaal naar elk medium sturen

Wat naast deze twee “Don’ts” ook een grote “no-no” is? Elk verhaal naar elk medium sturen. Oké ja, je wilt zoveel mogelijk bereik, maar denk héél goed na welk nieuwsmedium effectief iets ís met je verhaal.

Vermijdt dat sommige verhalen bij de verkeerde journalisten terecht komen. Dit zorgt voor spam en dan ga je écht de prullenbak in.

Een bonuspunt binnenhalen bij een journalist? Werk met exclusiviteit!

DUS! Doe deze 3 dingen ab-so-luut niet wanneer je een goede relatie wil opbouwen met een journalist.

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven