Juliana Fassotte

100% lachebek, 200% studente communicatie

Crisis101: 4 Factoren die een crisissituatie tot stand brengen

Het PFOS-schandaal, de financiële crisis in 2008 of de huidige werkomstandigheden bij PostNL: het zijn eén voor één crisissen. Maar wat is een crisis juist en hoe komt die tot stand?

Goed voor jou, nam ik notities in de gastles van Whyte Corporate Affairs waardoor ik op die twee super-duper-belangrijke vragen een antwoord kan bieden.

What the F* is a crisis?

Eerst en vooral: wat is een crisis precies? Volgens Valentine Trouilliez en Wim Lefebure van Whyte Corporate Affairs kan je een crisis herkennen aan 3 basisprincipes. Deze zijn:

  1. dat de media-aandacht intensief is,
  2. dat de media-aandacht publiek is,
  3. en dat ze zo-wie-zo negatief is.

Deze intensieve, publieke en negatieve media-aandacht moet een impact hebben op het bedrijf. Pas dan spreek je van een crisis.

“En wat als de media-aandacht enkel intensief is?” Dan kan je niet over een crisis spreken! Volgens Wim Lefebure kan énkel en alleen over “crisis” spreken wanneer alle 3 basisprincipes van pas komen.

“Hoe is da nei gebeurd?!”

Good Luck Charlie Idk GIF via Giphy

Een crisis kan ontstaan door verschilleden redenen: veranderingen in het bedrijf, waardeverschuivingen binnen de maatschappij, externe factoren of interne incidenten.

“Hu,wa?” Let me explain.

1. Interne werking bedrijf

Als het motto in je bedrijf “what happens in Vegas, stays in Vegas” is, dan ga ik je moeten teleurstellen. Zo werkt een goede bedrijfscultuur niet! Crisissituaties kunnen ontstaan omdat jij bevoorbeeld een sh*t-werkgever bent. Reken maar dat er wel iémand van je bedrijf met iets naar buiten kan komen wanneer ze ontevreden zijn met de werking binnen het bedrijf.

2. Interne incidenten

Ook interne incidenten kunnen een crisissituatie veroorzaken. Denk maar eens aan kwaliteitsproblemen of zware arbeidsongevallen.

3. Waardeshift

Een heel belangrijke! Een maatschappij is dynamisch, ze verandert steeds mee met de waarden van de mensen. Het is dus belangrijk om trends in de gaten te houden, en mee te springen op (voor jouw belangrijke) huidige maatschappelijke problematieken. Zo blijf je ook in connectie met je doelgroep.

4. Externe factoren

Ah, externe factoren die een crisis kunnen veroorzaken. Deze spreekt een beetje voor zich, niet? Nee? Oké, dan probeer ik het kort en bondig uit te leggen:

Fi-nan-ciële cri-sis 2008

Pan-de-mie

Heb je het al door hoe een crisis ontstaat?

admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven